چرخه تامین و تدارکات(Procure to Pay) در SAP

فرآیند تامین مواد و مومات تولیدید و یا غیر تولیدی جهت ساخت و تولید محصولات نهایی از مهمترین فرآیندهای مدیریت مواد محسوب میشود که در اصطلاح تهیه تا پرداخت(Procure to Pay) نیز نامیده میشود.

چرخه تامین و تدارکات شامل مراحل زیر است:

مرحله اول: تعیین نیازمندی ها(Determination of Requirement)

در این مرحله نیازهای سازمان به روش های خودکار ( اجرای MRP توسط SAP) و یا بصورت دستی توسط نیروی انسانی تعیین میگردد.

مرحله دوم: تعیین منابع تامین (Determination of Suppliers):

در این مرحله با توجه به نیازمندی های مشخص شده در مرحله بعد، منابع تامین اقلام به تعیین میگردند.

مرحله سوم: انتخاب فروشنده (Vendor Selection):

در این مرحله، اگر بیش از یک گزینه برای تامین کنندگان یک قلم خاص از مواد اولیه موجود باشد باید بر اساس معیارهایی از قبیل قیمت، کیفیت و سایر ویژگی ها در خصوص انتخاب فروشنده مطلوب تصمیم گیری کنیم. به این ترتیب که ابتدا سندی تحت عنوان درخواست استعلام(Request for Quotation) یا در اصطلاح RFQ را برای مجموعه ای از فروشندگان ارسال میکنیم. سپس فروشندگان در ذیل همین سند شرایطی از قبیل قیمت، نحوه ارسال، زمان تحویل و را اعلام میکند. در نهایت با توجه به شرایط اعلامی در خصوص فروش تصمیم گیری میکنیم. پس از مشخص شدن فروشنده مناسب به مرحله بعد میرویم

مرحله چهارم: فرآیند سفارش خرید(Purchasing Order Processing):

در این مرحله واحد/ مسئول خرید به سندی تحت عنوان سفارش خرید(PO) صدور اقدام می نماید. سفارش خرید را میتوان بسته به شرایط مختلف بصورت دستی و یا خودکار تنظیم و به فروشنده منتخب ارسال نمود.

مرحله پنجم: پایش سفارش خرید (PO Monitoring)

در این مرحله، روال تاییدات، تحویل دهی و تحول گیری اسناد سفارش و همچنین پیگیری روند دریافت اقلام تا زمان رسیدن محموله های سفارش گذاری شده به سازمان مورد پایش قرار میگیرد.

مرحله ششم: دریافت اقلام (Good Receipt)

در این مرحله با توجه به سند سفارش خرید(PO) فرآیند ورود و دریافت کالا توسط سازمان و ارسال آن به انبار انجام پذیرفته و موجودی انبار،  بروزرسانی میشود.

مرحله هفتم: تایید فاکتور (Invoice Verification)

در این مرحله توسط فروشنده فاکتور صادر شده و توسط سازمان دریافت میگردد. به این معنی که فرآیند انتقال اقلام تکمیل شده و می­بایست پرداخت های مالی صورت بپذیرد.

مرحله هشتم: فرآیند پرداخت (Payment Processing)

در مرحله پایانی با توجه به انطباق فاکتور(Invoice) با سفارش خرید( PO) فرآیند پرداخت مالی به فروشنده بصورت دستی و یا خودکار اجرا میگردد.



مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها