1- ماژول SAP MM چیست؟

MM (مدیریت مواد) یک ماژول عملکردی در SAP است که به امور تدارکات و مدیریت مواد می پردازد. این ماژول شامل داده های اصلی (Master Data)، تنظیمات سیستمی و تراکنش های پروسه تامین تا پرداخت است.

2- اجزای اصلی ماژول MM را نام ببرید.

• تعیین نیازمندی ها

• تعیین منبع

• انتخاب فروشنده

• پردازش سفارش

• پیگیری سفارش

• رسید کالا و مدیریت موجودی

• تأیید فاکتور

 3- انواع موجودی ویژه (Special Stock) را ذکر کنید

a.      استاندارد(Standard)

b.     پیمانکاری (Sub-contracting)

c.      امانی (consignment)

d.     خط لوله (Pipeline)

e.      پروژه (Project)

f.       سفارش فروش (Sales Order)

g.      موجودی در حال انتقال (Stock Transfer)

h.     برگشت از فروش (Returnable packaging with Customer)

i.        سایر موارد

4- مهمترین فیلدهای نمای خرید (Purchasing View) را ذکر کنید.

           Base unit of measure

           Order unit

           Purchasing group

           Material group

           Valid from

           Tax indicator for material

           Manufacturer part number

           Manufacturer

5- اهمیت سوابق بچ (Batch Record) و تفاوت آن با بچ (Batch) را شرح دهید.

بچ در خصوص دسته ای از مواد که با ویژگی های کیفی مشابه و در یک زمان و با پارامترهای مشخص تولید و یا دریافت شده اند اطلاعاتی ارائه میکند. مواد موجود در یک بچ حاوی ارزش و مشخصه های یکسانی هستند. در حالی که سوابق بچ (Batch Record) اطلاعاتی ارائه میکند که به کمک آن میتوان فرآیند تولید محصول برای بچ خاص را دنبال نمود.

6- که چگونه میتوان یک سند را به سوابق اطلاعات فروشندگان (Vendor Master Record) متصل نمود؟

جهت اتصال یک سند به سوابق اطلاعات فروشندگان به روش زیر عمل می­کنیم:

a.    T-code: XK01

  1. SAP Menu > Logistics > Material Management > Purchasing > Master Data > Vendor > Central > XK01- Create.

7- مهمترین جداول خرید به همراه کدهای تراکنشی مربوط به هر یک را نام ببرید.

          Purchase requisition > EKBN

          Purchase requisition account assignment > EBKN

          Release documentation > EKAB

          History of purchase documents > EKBE

8- داده های موجود در سوابق اطلاعات را ذکر کنید.

سوابق اطلاعات(Information Record) شامل داده های مرتبط با واحدهای اندازه گیری (Units of Measurement) از قبیل محصول، قیمت فروشنده، مواد مورد استفاده توسط فروشندگان خاص و سایر موارد می باشد. همچنین حاوی اطلاعاتی در مورد حدود حداقل میزان تحویل مواد، داده های مربوط به ارزیابی فروشندگان، زمان بندی های تحویل و همچنین وضعیت در دسترس بودن کالا ها است.

9- جهت حذف بچ از چه کد تراکنشی( T-code) استفاده می­شود؟

برای حذف بچ از کد MSC2N استفاده میشود.

10- جهت گسترش نمای Material View از چه کد تراکنشی( T-code) استفاده می­شود؟

برای گسترش نمای Material View  از کد MM50  استفاده میشود.

11- چگونه می توان قیمت استاندارد را در متریال مستر تغییر داد؟

به طور مستقیم امکان تغییر قیمت استاندارد کالاها در متریال مستر وجود ندارد. برای این منظور میتوان از مراحل زیر پیروی نمود:

  • Fill in the future fields price (MBEW-ZKPRS) and the effective data (MBEW-ZKDAT) for the materials

  • Select Logistics > Material Management > Valuation > Valuation Price Determination > Future Price

12- لیست منابع (Source list) چیست و جهت ایجاد آن از چه تراکدی (T-code) استفاده می­شود؟

از لیست منابع برای شناسایی تأمین کنندگان مواد اولیه استفاده شده و برای ایجاد لیست منابع، از تراکد ME01. استفاده می شود.

13- برای ایجاد سوابق اطلاعات خرید ( purchasing info record ) چه پیشنیازهای مورد نیاز است؟

·         شماره مواد( Material Code)

·         تولید کننده قطعه (MPN)

·         شماره فروشنده (Vendor Code)

·         کد سطح سازمانی (Organizational level code)

14- زمان تحویل برنامه ریزی شده( Planned Delivery Time ) و زمان پردازش GR (GR Processing Time) را توضیح دهید؟

زمان تحویل برنامه ریزی شده(PDT) عبارتست از تعداد روزهای مورد نیاز مشخص شده در تقویم برای دریافت مواد. 

زمان پردازش GR تعداد روزهای کاری جهت بازرسی و قرار دادن یک محموله در انبار پس از دریافت آن است.

15- درخواست خرید (PR) در SAP چیست؟ سندهایی که در PR مورد استفاده قرار میگیرند را نام ببرید.

PR در SAP، مواد انبار شدنی (آن دسته از موادی که ابتدا در انبار رسید شده و سپس با درخواست از انبار به مرکز هزینه مورد نظر تخصیص داده می شود) و انبار نشدنی (آن دسته از مواد که خریداری شده و بدون طی مراحل انبارش مستقیما به مرکز هزینه مورد نظر تخصیص داده میشود) را برای واحد خرید مشخص میکند. این میتواند هم به صورت خودکار و هم به صورت دستی تعیین شود. انواع سند(Document type) مورد استفاده در PR به شرح زیر است:

1- RFQ(request for quotation): درخواست استعلام

2- Outline agreement: توافق خرید بلند مدت(توافق خرید بلندمدت یک قرارداد خرید طولانی مدت با یک فروشنده است که شامل شرایط و ضوابط مربوط به ماده ای است که توسط فروشنده تهیه می شود. شرایط توافق خرید بلندمدت تا یک دوره معین معتبر بوده و مقدار یا ارزش از پیش تعریف شده خاصی را پوشش می دهد.)

3- PO(purchase order): سفارش خرید

16- اقلام امانی چگونه ایجاد میشوند؟

اقلام امانی بطور معمول در سفارش خرید(PO) یا درخواست(PR) خرید ایجاد میشوند. در زمان ایجاد اقلام امانی میبایست دسته بندی k را برای آیتمهای آن انتخاب نمود.



مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها